STANDARDY OCHRONY DZIECI
W PARAFII RZYMSKOKATOLICKIEJ
PW. TRÓJCY
ŚWIĘTEJ
W KSIĄŻKACH
Niniejszym
z dniem 14 sierpnia 2024 r. zatwierdzam i wprowadzam w życie Standardy ochrony dzieci w Parafii Rzymskokatolickiej
pw. Trójcy Świętej w Książkach.
Ks. Zbigniew Żynda - Proboszcz
Książki, dnia 14.08.2024
r.
Preambuła
Niniejszy dokument stanowi realizację obowiązku prawnego dotyczącego wprowadzenia we wszelkich instytucjach, w których przebywają małoletni,
standardów ich ochrony przed krzywdzeniem [ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o
zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.
2023 poz. 1606)].
Wstęp
W oparciu o inicjatywy i dyskusje
międzynarodowe, raporty z badań na temat sytuacji dzieci w Polsce oraz coraz wyraźniejsze zaniepokojenie opinii publicznej postulat opracowania ogólnopolskiej strategii ochrony dzieci przed przemocą
w naszym kraju docierał do świadomości społecznej w latach 2016-2018
w kierunku opracowania i wdrożenia „Narodowej strategii walki z
przemocą wobec dzieci”. We wnioskach różnych środowisk podkreślano, że
potrzebne są działania oparte na wiedzy, empatii, dobrej diagnozie i
skoordynowanym zarządzaniu. Uznawano, że obok zagrożeń, na jakie narażone są dzieci i przed którymi należy je
chronić, należy skoncentrować uwagę na szukaniu takich form wspierania i
ochrony dzieci oraz reagowania na przemoc, które nie tylko będą zabezpieczały je przed dalszą przemocą, lecz także stworzą
warunki do świadomego ich udziału w budowaniu
bezpiecznych środowisk, czyli wyrzeczenia się wszelkiej przemocy wobec
słabszych. Strategia, jaka wyłaniała się z dyskusji, zmierzała do usystematyzowania działań
na rzecz dzieci,
rozproszonych w licznych
aktach prawnych, w spójny
program działań realizowanych wszędzie tam, gdzie
przebywają dzieci, gdzie się uczą, doskonalą swoje
umiejętności artystyczne i sportowe, gdzie otrzymują pomoc w rozwoju duchowym i
religijnym.
Tzw. „Ustawie
Kamilka”, zrodzona z odruchu solidarności po śmierci niewinnego dziecka i przyjęta przez
sejm ponad wszystkimi podziałami politycznymi, została bezzwłocznie przyjęta przez Kościół. Odpowiedź pasterzy, osób duchownych i kompetentnych
świeckich od wielu lat zaangażowanych w ochronę dzieci oraz osób bezbronnych przed przemocą sprawiła,
że Kościół jako jedna z pierwszych instytucji postanowił przyjąć i wdrożyć w swoich placówkach standardy
ochrony dzieci przed przemocą. To zaangażowanie nie jest przypadkowe. Przez nie
Kościół realizuje misję powierzoną mu przez Pana, aby nie zginęło żadne z tych najmniejszych. W oparciu to tę ewangeliczną misję
uznaje, że dobro dziecka jest najważniejsze.
Specyfika środowiska parafialnego
Parafia, jako podstawowa komórka
instytucjonalna Kościoła, wyróżnia
się specyficznymi obszarami
działania. Odprawiane są w niej liczne nabożeństwa i uroczystości oraz sprawowane są sakramenty,
tam też żegnamy naszych zmarłych. Odwiedziny chorych oraz wizyty duszpasterskie
dają okazję do wglądu m.in. w sytuację rodzinną, materialną parafian, również
w kontekście zauważenia krzywdy i przemocy, a co za tym idzie dają możliwość podjęcia
odpowiednich kroków zapobiegawczych lub interwencji. W parafii funkcjonują różne grupy
duszpasterskie, odbywają się zbiórki ministrantów, lektorów, próby scholii,
wyjazdy parafialne, prowadzone są często różne świetlice czy inne miejsca
spotkań. Funkcjonują kancelaria parafialna oraz media
parafialne. Proboszcz
zazwyczaj towarzyszy parafianom przez wiele lat ich
rozwoju religijnego. Czasem
też parafia użycza lub udostępniania pomieszczenia
parafialne innym podmiotom zewnętrznym.
To w parafii głównie toczy
się życie sakramentalne wiernych, a życie rodzinne wokół celebracji roku
liturgicznego. Rodzice w zaufaniu przyprowadzają swoje dzieci do parafii i
oczekują, że będą tam one bezpieczne. Parafianie są osobami w różnym wieku, w
różnej sytuacji rodzinnej, zawodowej, a duszpasterze oraz osoby pracujące na rzecz
parafii mają nierzadko wgląd w ich potrzeby oraz możliwość zaradzenia im.
Z tego powodu
standardy ochrony dzieci w obszarze
parafialnym poszerzone zostały o ochronę osób dorosłych i nie dotyczy to
wyłącznie osób zależnych, bezbronnych, lecz wszystkich. Mają one za zadanie
chronić przed krzywdą i przemocą, w tym przed wykorzystaniem seksualnym.
Działają w obie strony – chronią
zarówno parafian, jak i osoby duchowne, pracowników i wolontariuszy parafii.
Ten szeroki zakres
działalności oraz wielość osób zaangażowanych w życie parafialne, mogących
mieć dostęp do dzieci i młodzieży oraz posiadających wgląd w prywatne życie parafian, zobowiązuje nas
do szczegółowego opracowania zasad ochronnych.
Sama dynamika życia
parafialnego zawiera w sobie specyficzne czynniki
chroniące przed przemocą, takie jak: poczucie sacrum, permanentna formacja,
społeczne zaufa- nie, poczucie przynależności i wzajemnej odpowiedzialności,
relacje oparte na zasadach ewangelicznych, wspólnotowość, w tym przynależność młodzieży do pozytywnej grupy rówieśniczej oraz publiczność działań (większość aktywności dzieje się na oczach
innych), w tym nadzór rodziców.
Dodatkowo, przy okazji np. nagłych
wezwań do chorych
lub podczas wizyt
duszpasterskich, istnieje możliwość dostrzeżenia specyficznych
potrzeb parafian lub deficytów, w tym przemocy w obszarze rodzinnym i podjęcia
odpowiedniej interwencji. Księża
posługujący w parafii
są często tymi osobami, do których
zwracają się o pomoc osoby
doświadczające jakiejkolwiek krzywdy,
szukające wsparcia i
zrozumienia.
Jednakże w
specyficznej dynamice życia parafialnego obecne są również czynniki zagrażające, ułatwiające zaistnienie przemocy. Będą nimi np. społeczne zaufanie i autorytet, jakim cieszą się księża, w tym
klerykalizm, a także atmosfera zależności i posłuszeństwa hierarchii sprzyjająca zachowywaniu tajemnicy oraz brak nadzoru
z zewnątrz. Wiedza duszpasterzy o życiu parafian, znajomość ich tajemnic, warunków materialnych,
problemów i potrzeb oraz fizyczna obecność w ich przestrzeni prywatnej
daje możliwość manipulacji i wykorzystania, stanowi poważny czynnik zagrożenia. Niebezpieczne
jest też nawiązywanie przez księży specyficznych relacji, polegających
na wyróżnianiu wybranych parafian. Niedojrzałość księży czy zaangażowanych
współpracowników, np. tzw. charyzmatycznych i autorytarnych liderów, może stać
się zagrożeniem. Ewentualny brak wiedzy i kompetencji spowiedników zawsze będą
sprzyjały wystąpieniu nadużyć duchowych.
Objaśnienie terminów
Osoby, ich role i funkcje w Kościele
ksiądz, prezbiter, kapłan, duchowny – ochrzczony mężczyzna, który przyjął
święcenia kapłańskie.
osoby konsekrowane – osoby,
które w sposób
szczególny poświęcają życie
Bogu. Łączy je konsekracja, która wiąże się ze złożeniem
Bogu ślubów czystości
oraz najczęściej
również ubóstwa i posłuszeństwa,
choć zależy to od formy życia konsekrowanego. Należą do nich członkowie
stowarzyszeń zakonnych oraz świeckie osoby konsekrowane.
osoba świecka – członek
Kościoła katolickiego bez święceń.
biskup – biskup
diecezjalny, ordynariusz ordynariatu i prałat Prałatury Personalnej Kościoła
łacińskiego oraz hierarcha Kościołów wschodnich.
proboszcz – prezbiter mianowany przez biskupa
diecezjalnego na urząd
proboszcza.
personel
kościelny –
duchowny, osoba zakonna lub inna osoba zatrudniona przez Kościół na podstawie
umowy, podwykonawstwa, dobrowolnie lub nieodpłatnie.
nadzwyczajny szafarz
Komunii świętej – świecka osoba upoważniona przez
biskupa diecezjalnego do udzielania Komunii Świętej.
wolontariusz – osoba, która na rzecz innych osób lub danej grupy społecznej, dobrowolnie i bezpłatnie świadczy
pracę wykraczającą poza związki rodzinno-koleżeńsko-przyjacielskie.
Określenie „bezpłatna” nie oznacza „bezinteresowna”, lecz „bez wynagrodzenia
materialnego”.
organizator wyjazdu
– osoba/podmiot uprawniony do organizacji wyjazdu dzieci – parafie,
wspólnoty religijne, szkoły i placówki, przedsiębiorcy podlegający ustawie o usługach turystycznych, osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki nieposiadające osobowości prawnej.
Organizacja posługi Kościoła
diecezja
– diecezja,
archidiecezja, ordynariat lub prałatura personalna Kościoła łacińskiego i
eparchia Kościoła wschodniego.
parafia – określona wspólnota wiernych, utworzona na sposób stały
w Kościele partykularnym, nad którą pasterską
pieczę, pod władzą biskupa diecezjalnego, powierza się proboszczowi jako jej
własnemu pasterzowi.
duszpasterstwo, w tym duszpasterstwo parafialne – sytuacja, w której jedna
osoba jest odpowiedzialna za
dobro drugiej lub za wspólnotę wyznaniową. Obejmuje celebrowanie liturgii,
zapewnienie porad i wsparcia duchowego, edukację, poradnictwo, opiekę
medyczną i pomoc
w potrzebie. Wszelka
praca polegająca na nadzorze
lub wychowaniu dzieci jest dziełem duszpasterskim.
duszpasterstwo
pozaparafialne –
duszpasterstwa, wspólnoty, grupy gromadzące młodych ludzi, w tym wolontariaty,
wakacyjne spotkania młodych
(organizowane przez zakony,
zgromadzenia zakonne,
wspólnoty), festiwale młodzieżowe, rekolekcje wyjazdowe, wspólnoty różnych stanów,
pielgrzymki piesze, pielgrzymki autokarowe, środowiska harcerskie. To dzieła,
które mogą działać przy parafiach, ale mają struktury pozaparafialne.
Dzieci i osoby bezbronne
dziecko – osoba
poniżej 18. roku życia.
małoletni – w rozumieniu polskiego
prawa cywilnego osoba, która nie ukończyła 18 lat
lub nie zawarła małżeństwa.
nieletni – w rozumieniu prawa karnego osoba, która
w momencie popełnienia czynu
zabronionego nie ukończyła 17. roku życia.
wiek bezwzględnej ochrony –
wiek niższy niż wiek zgody.
Czynność seksualna z osobą
w wieku ochronnym jest czynem zabronionym (wykorzystaniem seksualnym), a osoba dopuszczająca się jej i lub doprowadzająca
do niej podlega odpowiedzialności karnej. W Polsce obecnie wynosi 15 lat.
dziecko wykorzystane seksualnie –
każde dziecko w wieku bezwzględnej ochrony, jeśli osoba
dojrzała seksualnie, czy to przez świadome działanie, czy też przez zaniedbywanie swoich
społecznych obowiązków lub obowiązków wynikających ze specyficznej odpowiedzialności za dziecko, dopuszcza
się zaangażowania dziecka w
jakąkolwiek aktywność natury
seksualnej, której intencją
jest zaspokojenie osoby dorosłej (Standing Committee on Sexually Abused Children).
opiekun – osoba sprawująca pieczę nad dzieckiem, uprawniona do reprezentacji dziecka oraz posiadająca władzę prawną do dbania o interesy osobiste
i majątkowe innej osoby (rodzic, rodzic zastępczy lub
osoba uprawniona przez rodzica).
zgoda
opiekuna – zgoda
rodziców albo zgoda opiekuna, rodzica zastępczego lub opiekuna tymczasowego.
Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy
przez sąd rodzinny (orzeczenie sądu opiekuńczego zastępuje zgodę rodziców).
osoba dorosła
bezbronna zgodnie z art. 1 ust. 2 b) Vos Estis Lux Mundi
– każda osoba znajdująca się w stanie
niepełnosprawności, upośledzeniu fizycznym lub psychicznym albo
pozbawiona wolności osobistej, która w rzeczywistości, nawet sporadycznie, ogranicza
ich zdolność zrozumienia, chęci lub przeciwstawienia się przestępstwu w
inny sposób.
Różne formy przemocy
uwikłanie
– każda relacja, w
której ktoś doświadcza strachu, lęku, poczucia winy, po- czucia krzywdy,
frustracji, poniżenia, zniewolenia, zależności, dominacji, niemożności bycia sobą, nieszczerości,
braku autentyczności, przemocy emocjonalnej, fizycznej, seksualnej czy
ekonomicznej.
nadużycie – postępowanie lub czyn niezgodny z przyjętymi normami
postępowania, a nadużywać oznacza
użyć ponad miarę oraz wykorzystać coś w niewłaściwy sposób lub w
nadmiernym stopniu (SJP).
nadużycie
władzy – nadużycie
stanowiska, funkcji lub obowiązku w celu wykorzysta- nia innej osoby. Może
przybierać różne formy i obejmować sytuacje, w których dana osoba ma władzę nad inną osobą na mocy swojego
związku (np. pracodawca i pracownik, nauczyciel i
uczeń, trener i sportowiec, rodzic lub opiekun i dziecko, duchowny/osoba zakonna
i parafianin) i wykorzystuje tę władzę na swoją korzyść.
przemoc
duchowa –
odwoływanie się do przekonań religijnych i wiary osoby w celu wyrządzenia jej
szkody. Może mieć negatywny wpływ na duchowość osoby poszkodowanej, zwłaszcza gdy dopuszcza się jej osoba
posiadająca duchowy autorytet i zaufanie w Kościele.
przemoc domowa – jednorazowe lub powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra
osobiste osób, w szczególności narażające na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia, naruszające godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym wolność
seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także
wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób do- tkniętych przemocą (art. 2
Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie).
zaniedbanie
(wobec osoby dorosłej) – niezapewnienie przez opiekuna
środków nie- zbędnych do życia osobie, którą się opiekuje.
przemoc wobec
osób starszych – pojedyncze lub powtarzające się działanie lub brak odpowiedniego działania, mające miejsce w
jakimkolwiek związku, w którym oczekuje się zaufania, które powoduje krzywdę
lub cierpienie starszej osoby.
przemoc
emocjonalna (dorośli) –
powszechna forma przemocy mająca miejsce w bliskich związkach. Przemoc emocjonalna jest definiowana jako molestowanie, które ma miejsce, gdy dana osoba jest
poddawana zachowaniom lub działaniom mającym
na celu jej kontrolowanie, z zamiarem wyrządzenia jej krzywdy emocjonalnej lub strachu, poprzez
manipulację, izolację lub zastraszanie.
bullying – znęcanie,
zastraszanie, prześladowanie werbalne,
społeczne, a także fizyczne.
gaslighting
– przemoc
psychiczna polegająca na manipulowania drugą osobą w taki sposób, że ofiara przemocy
z czasem przestaje
ufać swoim osądom,
staje się zdezorientowana, zalękniona i traci zaufanie do swojej pamięci
czy percepcji. Jeśli manipulacja jest stosowana stale i metodycznie, może w końcu doprowadzić do tego, że ofiara
zacznie kwestionować swoje
zdrowie psychiczne. W ten sposób
manipulator przejmuje nad nią całkowitą kontrolę.
grooming (wobec dorosłego) – zachowania mające na celu izolację osoby, uczynienie jej zależną, skłonną do zaufania i
bardziej podatną na agresywne zachowanie.
seksizm – uprzedzenie lub dyskryminacja ze względu na płeć.
seksualizacja – proces, w wyniku którego wartościowanie drugiej osoby oraz siebie samego / siebie samej dokonywane jest przez pryzmat
atrakcyjności seksualnej, uprzedmiotowienie osoby pod względem
seksualnym lub narzucanie seksualności w niewłaściwy sposób (wg Amerykańskiego
Towarzystwa Psychologicznego).
cyberprzemoc – wszelka
przemoc z użyciem
technologii informacyjnych i komunikacyjnych – komunikatorów, czatów,
stron internetowych, mediów
społecznościowych, blogów, SMS-ów, MMS-ów. Może mieć formę wulgarnych
wiadomości, obraźliwych komentarzy (hejt, trolling), rozpowszechniania zdjęć
ukazujących dziecko w niekorzystnym świetle, zastraszania, śledzenia (cyberstalking), ujawniania tajemnic (outing)
itp.
Wsparcie
Niebieska Linia –
https://www.niebieskalinia.info/
procedura
„Niebieskiej Karty” –
jest narzędziem, którego głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa osobie doznającej przemocy domowej, obejmuje
też współpracę przedstawicieli
różnych instytucji i podmiotów, które są zobowiązane do reagowania w przypadku uzyskania informacji o wystąpieniu przemocy domowej.
Przestępstwa motywowane seksualnie
przestępstwo
kanoniczne wykorzystywania seksualnego – kanoniczne przestępstwa wykorzystywania seksualnego
popełniane przez duchownych lub osoby konsekrowane, którymi są: zmuszanie kogoś, za pomocą
przemocy, groźby lub nadużycia
władzy, do wykonywania lub poddawania się czynnościom seksualnym; wykonywanie
czynności seksualnych z dzieckiem lub osobą bezbronną; produkcję, wystawianie,
posiadanie lub dystrybucję, w tym drogą elektroniczną, pornografii z udziałem
dzieci, a także
werbowanie lub nakłanianie dziecka lub osoby
bezbronnej do udziału w tworzeniu pornografii popełnione przez duchownych
lub osoby zakonne, o których mowa w artykule 1 §1 a) Vos Estis Lux Mundi.
przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności (art.
197-205 k.k.) – zgwałcenie (art. 197), wykorzystanie seksualne osoby bezradnej
lub niepo-czytalnej (art.
198), seksualne wykorzystanie zależności (art. 199), seksualne wykorzystanie
dziecka (art. 200), uwodzenie dziecka
poniżej lat 15 z wyko-rzystaniem systemu teleinformatycznego lub sieci telekomunikacyjnej (art. 200a), propagowanie pedofilii (art. 200b), kazirodztwo (art. 201), pornografia (art. 202), zmuszanie do prostytucji (art.
203), czerpanie zysku z cudzego nierządu (art. 204).
Rejestr
Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestr obywateli polskich, którzy dopuścili się przestępstwa z pobudek seksualnych. Składa
się z Rejestru publicznego i Rejestru z dostępem ograniczonym.
https://arch-bip.ms.gov.pl/pl/ rejestry-i-ewidencje/rejestr-sprawcow-przestepstw-na-tle-seksualnym/
Osoby dramatu
osoba pokrzywdzona – osoba fizyczna lub prawna, której dobro prawne zostało bezpośrednio naruszone lub zagrożone przez
przestępstwo (art. 49 §1 k.p.k.).
osoby
pokrzywdzone przemocą w rodzinie –
osoby najbliższe, inne osoby pozostające w stałym lub przemijającym stosunku
zależności od osoby stosującej przemoc
(art. 115 §11 Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie).
skarżący
– każda osoba
składająca skargę zawierającą zarzut, podejrzenie, obawę lub zgłoszenie
naruszenia prawa.
podejrzany – osoba, wobec której
istnieją podejrzenia popełnienia przestępstwa, ale nie postawiono jeszcze zarzutów.
oskarżony – osoba,
której postawiono zarzuty
karne.
przestępca
seksualny – osoba,
która przyznała się do wykorzystania seksualnego lub której odpowiedzialność za
wykorzystanie została orzeczona przez właściwy sąd i/lub procedurę kościelną.
Zespół ds.
Prewencji i jego praca
osoba odpowiedzialna za standardy ochrony
dzieci – proboszcz lub osoba wyznaczona przez przełożonego danego
dzieła duszpasterskiego lub grupy
parafialnej, sprawująca nadzór nad wdrażaniem i stosowaniem standardów
ochrony dzieci.
osoba
zaufana – osoba
wyznaczona przez przełożonego danego dzieła duszpasterskie- go, ciesząca
się zaufaniem i odpowiednio przygotowana, odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach
dotyczących przemocy.
osoba
odpowiedzialna za interwencję – zarządca placówki
(proboszcz) lub inna wyznaczona osoba odpowiedzialny za podejmowanie
interwencji w przypadku zaistnienia przemocy.
kompetencje
miękkie – umiejętności psychospołeczne, np.
komunikatywność, asertywność.
konflikt interesów
– sytuacja
(postrzegana lub rzeczywista), w której powstaje
konflikt pomiędzy obowiązkami służbowymi danej osoby a jej prywatnymi
interesami, który może mieć wpływ na wykonywanie tych obowiązków. Taki konflikt zazwyczaj wiąże się z przeciwstawnymi
zasadami lub niezgodnymi życzeniami lub potrzebami i może wystąpić, gdy osoba
pełni wiele ról.
lojalność
środowiskowa –
silna lojalność wobec danego środowiska, grupy ludzi, wspólnoty, instytucji,
przełożonego itp., która może przyjmować formy pozytywne, np. dochowanie tajemnicy, lub negatywne, np. niereagowanie bądź zaprzeczanie
przemocy.
dane osobowe – wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania żyjącej osoby
fizycznej, a także poszczególne informacje, które w połączeniu ze sobą mogą prowadzić do zidentyfikowania tożsamości danej osoby. Przykładowe dane osobowe: imię i nazwisko,
adres zamieszkania, adres e-mail
z imieniem i nazwiskiem, numer dowodu tożsamości, dane o lokalizacji, adres IP,
dane przechowywane przez szpital lub lekarza, które mogą jednoznacznie wskazywać
tożsamość danej osoby.
wniosek
o wgląd w sytuację rodziny –
pismo może zostać złożone przez każdą osobę fizyczną i prawną, która chce, aby sąd zbadał aktualną sytuację
rodzinną. Wniosek nie podlega
żadnej opłacie sądowej, może być złożony w każdej chwili i w przypadku jego
odrzucenia przez sąd nie rodzi żadnych negatywnych konsekwencji wobec
wnioskodawcy.
Formy przemocy wobec dziecka
przemoc
wobec dzieci –
wszelkie formy złego traktowania fizycznego i/lub emocjonalnego, wykorzystywania
seksualnego, zaniedbania lub niedbałego traktowania, wyzysku komercyjnego lub
innego, skutkujące rzeczywistą lub potencjalną szkodą dla zdrowia, przetrwania,
rozwoju lub godności dziecka
w kontekście relacji odpowiedzialności, zaufania lub siły. Dzieli się
powszechnie na pięć podtypów: przemoc fizyczna, znęcanie się emocjonalne/psychiczne,
zaniedbanie, narażenie na przemoc
w rodzinie, wykorzystywanie seksualne.
W kontekście Kościoła katolickiego ważne jest także
uznanie przemocy duchowej za dodatkowy podtyp przemocy.
•
przemoc fizyczna to przemoc, w wyniku której dziecko doznaje fizycznej krzywdy
lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje w wyniku działania bądź zaniechania działania
ze strony rodzica
lub innej osoby odpowiedzialnej
za dziecko, lub której dziecko ufa, bądź która ma nad nim władzę. Przemoc
fizyczna może być czynnością powtarzalną lub jednorazową.
•
przemoc
psychiczna i emocjonalna to przewlekła, niefizyczna,
szkodliwa interakcja wobec dziecka,
obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania. Zaliczamy do niej m.in. niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację
z dzieckiem opartą na wrogości,
obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem, niedostrzeganie indywidualności dziecka i
jego granic psychicznych.
•
zaniedbywanie
dziecka to chroniczne lub incydentalne
niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych/psychicznych i/lub
nierespektowanie jego podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia
i/lub trudności w rozwoju.
Do zaniedbywania dochodzi
w relacji dziecka
z osobą, która
jest zobowiązana do opieki,
wychowania, troski i ochrony dziecka.
•
narażenie na przemoc w rodzinie – forma
psychicznego znęcania się nad dzieckiem, w której dziecko
jest obecne – słyszy lub widzi – gdy inny członek rodziny doświadcza przemocy fizycznej,
psychicznej lub seksualnej albo widzi szkody wyrządzone osobom lub mieniu w
wyniku agresywnego zachowania członka rodziny.
•
wykorzystywanie
seksualne dziecka – wykorzystanie seksualne dziecka
to włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w
pełni zrozumieć i udzielić
na nią świadomej zgody i/lub
na którą nie jest dojrzałe
rozwojowo i nie może zgodzić
się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgod- na z normami prawnymi
lub obyczajowymi danego społeczeństwa. Z wykorzystaniem
seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby
ze względu na wiek bądź stopień rozwoju
pozostają w relacji
opieki, zależności, władzy. Celem takiej aktywności jest
zaspokojenie potrzeb innej osoby (World Health Organization). Obejmuje
zachowania z kontaktem fizycznym (w tym penetracyjne) oraz bez kontaktu
fizycznego, może wtedy przybrać formę seksualizacji, robienia zdjęć lub filmów
wideo przedstawiających dzieci o charakterze jedno- znacznie seksualnym,
zmuszania dzieci do oglądania czynności seksualnych lub wzięcia w nich udziału lub zmuszania dzieci do uprawiania seksu lub angażowania się w czynności seksualne z
innymi dziećmi lub dorosłymi. Obejmuje również
wyzyskiwanie seksualne dzieci,
czyli czerpanie zysku
np. z pornografii z udziałem dzieci lub prostytucji dziecięcej. Grooming (wobec dziecka) – zachowania,
których celem jest przygotowanie dziecka do wykorzystywania seksualnego.
Obejmuje nawiązanie szczególnej relacji z dzieckiem, często również
warunkowanie rodziców i innych dorosłych oraz osłabienie ich czujności, aby
myśleli, że relacja z dzieckiem jest normalna i pozytywna.
•
przemoc
rówieśnicza (agresja rówieśnicza, bullying) – występuje,
gdy dziecko doświadcza różnych form przemocy ze strony rówieśników, bezpośrednio
lub z użyciem technologii komunikacyjnych. Ma miejsce wtedy, gdy działanie ma
na celu wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy (intencjonalność), ma
charakter systematyczny (powtarzalność), a ofiara jest słabsza od sprawcy bądź
grupy sprawców. Obejmuje przemoc werbalną (np. przezywanie, dogadywanie,
ośmieszanie), relacyjną (np. wykluczenie z grupy, ignorowanie, nastawianie
innych przeciwko osobie), fizyczną (np. pobicie, kopanie, popychanie, szarpanie),
materialną (np. kra- dzież, niszczenie przedmiotów) oraz elektroniczną (złośliwy
SMS lub e-mail, wpis w mediach społecznościowych, umieszczanie w Internecie zdjęć
lub filmów ośmieszających ofiarę), a także przemoc podczas randki ze strony chłopaka/dziewczyny
STANDARD 1
STWORZENIE I ZACHOWANIE BEZPIECZNEGO ŚRODOWISKA W PARAFII
[art. 22c. 1. 1) zasady
zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki lub
organizatora, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich]
[art. 22c. 1. 8) sposób
dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów
lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego]
•
W parafii
został opracowany i wprowadzony w życie wewnętrzny dokument,
w którym zawarta
jest polityka ochrony
przebywających tam dzieci i
osób dorosłych zgodnie
z obowiązującymi standardami wyznaczonymi zarówno
przez dokumenty państwowe (Ustawę o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz innych ustaw
z dn. 28 lipca 2023 r. – tzw. „Ustawa
Kamilka”), jak i wskazania
wynikające z Wytycznych Kościoła katolickiego w Polsce.
• W przygotowaniu wewnętrznego dokumentu uczestniczą zaangażowani świeccy,
a także dzieci.
•
W
parafii działa Zespół
ds. Prewencji (patrz.:
Standard 2).
• Polityka ochrony
dotyczy szczegółowych zasad bezpieczeństwa i sposobów ochrony przebywających tam dzieci i
bezbronnych dorosłych, czyli:
·
rekrutacji personelu
i osób zaangażowanych duszpastersko w parafii;
·
bezpiecznych
relacji pomiędzy dorosłymi zatrudnionymi i pomagającymi duszpastersko w parafii
a dziećmi i bezbronnymi dorosłymi;
·
bezpiecznych relacji
pomiędzy rówieśnikami;
·
bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych;
·
zasady ochrony
wizerunku i danych osobowych;
·
sposobu
reagowania w parafii na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza przemocy
fizycznej, psychicznej czy seksualnej i zasad prowadzenia rejestru interwencji (Załącznik
3);
·
pomocy osobom pokrzywdzonym.
• Standardy ochrony
są dostępne w parafii i podane do publicznej wiadomości na stronie internetowej oraz w
wersji papierowej w biurze parafialnym.
STANDARD 2
WERYFIKACJA, DELEGOWANIE
I EDUKACJA
KAPŁANÓW,
OSÓB KONSEKROWANYCH I ŚWIECKICH PRACUJĄCYCH Z DZIEĆMI I Z OSOBAMI BEZBRONNYMI W PARAFII
[art. 22c. 1. 3)
procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu
popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu
opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia,
osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”]
[art. 22c. 1. 5)
zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki
lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu
do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności]
[art. 22c. 1. 7)
osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających
małoletniemu i udzielenie mu wsparcia]
[art. 22c. 1. 8)
sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych
incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego]
1.
Obowiązki proboszcza (Załączniki 1 i 2)
• Do obowiązków proboszcza należy wdrażanie w życie standardów ochrony przed przemocą.
• Za niezastosowanie się do standardów odpowiedzialność personalnie ponosi proboszcz
parafii, również wobec prawa.
• O
każdej osobie zaangażowanej w parafii i mającej kontakt z dziećmi w obszarze
związanym z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez
dzieci, lub z opieką nad dziećmi proboszcz uzyskuje dane z Rejestru
Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (https://rps.ms.gov.pl/pl-PL/Public#/).
• Dodatkowo,
przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do działalności
(np. wolontariackiej) związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem,
świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez dzieci, lub z opieką nad
nimi proboszcz ma obowiązek uzyskania od tej osoby
informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdz.
XIX k.k. (przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu)
i XXV k.k. (przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości) oraz w
zakresie art. 189a k.k. (handel ludźmi), art. 207 k.k. (znęcanie się nad osobą
najbliższą lub pozostającą w stosunku zależności) oraz przestępstw z ustawy o
przeciwdziałaniu narkomanii.
• Jeśli
parafia zatrudnia firmy z zewnątrz lub udostępnia pomieszczenia podmiotom
zewnętrznym, a ich działalność nie obejmuje kontaktu z dziećmi jw., należy po
pierwsze: zadbać o to, aby dzieci faktycznie nie przebywały same w obecności
osób z zewnątrz, po drugie
wskazane jest, aby osoby te lub zarządcę
podmiotu zewnętrznego
zapoznać z standardami ochrony dzieci i przyjąć od nich oświadczenie z Załącznika 2.
• Proboszcz
parafii powołuje Zespół ds. Prewencji. W jego skład wchodzą: osoba
odpowiedzialna za standardy
ochrony dzieci, osoba zaufana oraz osoba odpowiedzialna za interwencję.
)
Osoba
odpowiedzialna za standardy troszczy się o to, aby standardy były w parafii znane, wdrażane i przestrzegane. Każda odrębna grupa parafialna, np. ministranci, może mieć własną taką osobę.
)
Osoba zaufana powołana
jest do przyjmowania zgłoszeń w przypadku
naruszenia standardów lub zaistnienia incydentów przemocy. Musi to być osoba faktycznie budząca zaufanie,
odpowiednio przygotowana oraz posiadająca tzw.
kompetencje miękkie, predysponujące ją do kontaktu z osobami skrzywdzonymi. Nie
może ona na własną rękę podejmować działań służących wyjaśnieniu podejrzeń
i zarzutów lub weryfikacji zgłaszanych faktów. Współpracuje
ściśle z osobą odpowiedzialną za interwencję. Osoby te zobowiązane są do zachowania poufności (Załącznik 4).
) Z zasady osobą odpowiedzialną za interwencję w przypadku podejrzenia lub zaistnienia
przemocy jest zarządca placówki, czyli w tym wypadku proboszcz parafii, może on
jednak delegować do tego zadania kompetentną osobę.
Osoby powyższe
tworzą wraz z proboszczem Zespół ds. Prewencji i ściśle z sobą współpracują.
Wskazane jest, aby były to świeckie osoby cieszące się zaufaniem, odpowiednio
przeszkolone i kompetentne (patrz: Standard
8), które będą wiedziały, jakie działania
w danej sytuacji są stosowne
i konieczne. Nie mogą to być osoby uwikłane
w lojalność środowiskową lub w konflikcie interesów.
W sytuacji, gdy nie
ma możliwości powołania całego zespołu, należy powołać przynajmniej jedną
dodatkową osobę (poza proboszczem), łącząc wymienione funkcje.
Zespół ten
współpracuje również z osobami odpowiedzialnymi w diecezji za prewencję oraz z delegatem
ds. ochrony dzieci i młodzieży.
• Wszelka działalność dotycząca ochrony oraz interwencji i pomocy musi być dokumentowana. Wpisów w rejestrze
zdarzeń dokonują osoby bezpośrednio zaangażowane w daną aktywność (zazwyczaj
osoba zaufana oraz/lub osoba odpowiedzialna za interwencję), ale za bezpieczne
przechowywanie notatek odpowiedzialny jest proboszcz. Rejestr (Załącznik nr 3) prowadzi się zgodnie z
zasadami ochrony danych wrażliwych. Notatką
taką posługujemy się w działaniach interwencyjnych (np. przy zgłoszeniu do prokuratury).
2.
Obowiązki duszpasterzy dzieci
Duszpasterze dzieci powinni:
•
czuwać nad własną dojrzałością emocjonalną, psychiczną, duchową;
• starać
się o dobór żywo wierzących, rzetelnych, zweryfikowanych i odpowiednio
przeszkolonych osób do pełnienia funkcji animatorów, wychowawców itd.;
• wspierać
dzieci w ich rozwoju ku dojrzałości;
•
dbać o respektowanie zasad kultury (wobec
dzieci i między
nimi);
• czuwać nad równym traktowaniem wszystkich dzieci, z uwzględnieniem ich szczególnych
potrzeb i osobistych uwarunkowań;
• dbać o przestrzeganie prawa
do nienaruszalności cielesnej i prywatności;
•
organizować działania duszpasterskie w miejscach bezpiecznych;
• utrzymywać możliwie
żywy i transparentny kontakt z rodzicami dzieci;
• dbać o przestrzeganie zasad prywatności i ochrony wizerunku
oraz danych osobowych dzieci (Załącznik 5).
STANDARD 3
SPOSÓB REAGOWANIA NA OSKARŻENIA LUB NIEWŁAŚCIWE ZACHOWANIA
[art. 22c. 1. 2) zasady i procedura
podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania
informacji o krzywdzeniu małoletniego]
• W przypadkach przemocy fizycznej bądź seksualnej, gdy sprawcą jest osoba dorosła
lub dziecko, należy zgłosić ten fakt zgodnie
z prawem do organów ścigania
lub / i do delegata właściwej instytucji kościelnej.
• Gdy
sprawa dotyczy niewłaściwego zachowania osób świeckich zatrudnionych w parafii bądź wolontariuszy, sprawę należy zbadać i podjąć adekwatne kroki w
zależności od tego,
czego dotyczyło to zachowanie. Każdorazowo należy podjąć z tą
osobą rozmowę i jeśli zajdzie taka potrzeba, to okresowo lub stale wycofać ją z pracy duszpasterskiej.
• Jeśli
niewłaściwe zachowanie dotyczy dziecka, należy o tym zawiadomić jego rodziców i
wraz z nimi podjąć odpowiednie działania.
• Jeśli
sprawa dotyczy niewłaściwych zachowań dzieci wobec siebie nawzajem, należy niezwłocznie zawiadomić rodziców dzieci
i wraz z nimi podjąć
odpowiednie działania.
• Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń
współpracuje z proboszczem i delegatem diecezjalnym i/lub
zakonnym.
• Każda
informacja o niewłaściwym zachowaniu powinna być traktowana poważnie, gdyż jest
działaniem prewencyjnym.
• Jeśli
jakakolwiek osoba dorosła zaangażowana w pracę duszpasterską w parafii dowie się od dziecka,
że doświadcza ono przemocy, automatycznie ma obowiązek
zastosowania się do art. 304 k.p.k. mówiącego o tym, że każdy, kto dowie się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek
zawiadomić o tym prokuratora lub policję.
STANDARD 4
ZAPEWNIENIE OPIEKI I WSPARCIA OSOBOM SKRZYWDZONYM
[art. 22c. 1. 2) zasady i procedura
podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania
informacji o krzywdzeniu małoletniego]
[art. 22c. 1. 7)
osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających
małoletniemu i udzielenie mu wsparcia]
• Każda
osoba, która mówi o doświadczanej przez siebie krzywdzie, winna zostać przyjęta
z szacunkiem i uważnie wysłuchana.
• Osoba skrzywdzona powinna otrzymać informację o możliwych formach
pomocy, z której może skorzystać na terenie parafii lub poza nią.
• W
sytuacji, gdy osoba wskazana jako sprawca jest kapłanem lub inną osobą za-
angażowaną w parafii, należy jak najszybciej zapewnić bezpieczeństwo osobie
skrzywdzonej (np. przez niedopuszczanie do niej osoby wskazanej lub podejrzanej o krzywdę). Następnie
należy jej udzielić
pomocy, jakiej potrzebuje. Osoby po- szkodowane
nie powinny być obarczane kosztami udzielanej im pomocy.
• Troska
duszpasterska wobec osoby skrzywdzonej i jej bliskich polega przede wszystkim
na życzliwym wysłuchaniu i pomocy w odbudowaniu jej więzi z Bogiem
i zaufania do Kościoła. Organizowana jest w porozumieniu z diecezjalnym duszpasterzem ds. pomocy ofiarom
wykorzystania seksualnego, ich rodzinom i wspólnotom kościelnym.
• Jeśli osoba skrzywdzona należała do jakiejś grupy parafialnej, również inni uczestnicy tej grupy powinni otrzymać pomoc duszpasterską i ewentualnie psychologiczną.
• Jeśli
osobą skrzywdzoną jest dziecko, pomoc powinna otrzymać również jego rodzina.
• Parafianie
powinni być we właściwy sposób poinformowani o tym, co się wydarzyło, oraz otrzymać stosowną
pomoc. Należy przy tym zachować
zasadę ochrony dobrego imienia
osoby skrzywdzonej.
• Jeśli
zgłoszenie dotyczy przestępstwa określonego w prawie karnym i/lub kanonicznym,
osoba przyjmująca zgłoszenie postępuje zgodnie z procedurami zawartymi w
Wytycznych KEP.
• Jeśli zgłoszenie dotyczy innej krzywdy
czy niewłaściwego zachowania, osoba zgłaszająca
otrzymuje informację o podjętych w sprawie krokach.
• Wszelkie
działania i uzyskane informacje objęte są zasadą poufności, ale osoby
skrzywdzonej nie wolno zobowiązywać do zachowania tajemnicy.
STANDARD 5
SPOSÓB POSTĘPOWANIA Z OSOBAMI PODEJRZANYMI ORAZ OSKARŻONYMI O WYKORZYSTANIE SEKSUALNE I PRZEMOC
[art. 22c. 1. 2) zasady i procedura
podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania
informacji o krzywdzeniu małoletniego]
[art. 22c. 1. 3)
procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu
popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu
opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia,
osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”]
• Do
parafii mogą należeć osoby, które są oskarżone o różne przestępstwa bądź mają
wyrok w zawieszeniu, lub też wróciły do środowiska po odbytym wyroku. Nie
powinny one pracować z dziećmi, natomiast powinny zostać objęte pomocą duszpasterską.
• W sytuacji, gdy podejrzanym lub oskarżonym jest dziecko, należy
współpracować z jego rodzicami lub opiekunami prawnymi
w takim zakresie, w jakim
jest to możliwe i potrzebne. Ich również dobrze
jest otoczyć opieką duszpasterską.
• W
sytuacji, gdy osobą podejrzaną lub oskarżoną jest kapłan lub osoba konsekrowana, należy zastosować się do wskazań
uzyskanych od biskupa
miejsca lub przełożonych. W sytuacji, gdy podejrzenie
lub oskarżenie dotyczy proboszcza, osoba odpowiedzialna w parafii za
interwencję zgłasza sprawę bezpośrednio do diecezjalnego delegata ds. ochrony
dzieci i młodzieży. Wobec takiej osoby powzięte zostają kroki przewidziane
przez Wytyczne KEP.
• Gdy
osobą podejrzaną lub oskarżoną jest świecki pracownik lub wolontariusz parafialny,
należy odsunąć taką osobę od podejmowanej pracy związanej z kontaktem z dziećmi
na czas wyjaśnienia sprawy lub do czasu decyzji prokuratury oraz objąć ją
stosowną opieką (psychologiczną, duszpasterską).
• W
procesie wyjaśniania sprawy oraz w podawaniu informacji należy również zadbać o
zachowanie ochrony dobrego imienia domniemanego sprawcy.
• W przypadku
zaistnienia fałszywego oskarżenia, jeśli zarzuty nie zostaną potwierdzone, a oskarżenie znane było
osobom postronnym, należy przekazać im informację o niewinności oskarżonego w
formie komunikatu biskupa miejsca.
STANDARD 6
ZASADY CHRONIĄCE W OBSZARZE PARAFIALNYM
[art. 22c. 1. 1) zasady
zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki lub
organizatora, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich]
[art. 22c. 2. 1) wymogi dotyczące
bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania
niedozwolone;
2) zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z
dostępem do sieci Internet;
3) procedury ochrony dzieci przed
treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej
formie]
6.1. Zasady chroniące dotyczące dzieci (granice zachowań)
Dzieckiem jest osoba, która nie
ukończyła 18. roku życia. Dziecko rozwijając się potrzebuje opieki,
troski, serdeczności, kształcenia i wychowania. Dzieje się to w
rodzinie, ale również poprzez relacje z autorytetami oraz wartościami
przekazywanymi w środowisku rówieśniczym i wychowawczym. Wszelkie oddziaływanie
wychowawcze zawsze musi się dokonywać z poszanowaniem woli rodziców bądź
prawnych opiekunów.
Wprawdzie niemożliwe
jest stworzenie wyczerpującej listy zachowań niepożądanych, ani też wskazanie
precyzyjnych granic wszystkich zachowań, należy jednak
kierować się poniższymi wskazówkami oraz roztropnością i wrażliwością
ewangeliczną.
Zasady te dotyczą
nie tylko relacji dorosły – dziecko, ale również relacji pomiędzy dziećmi (Załącznik 5).
6.1.1. Zasady chroniące w kontakcie bezpośrednim
• Wszystkie spotkania
z dziećmi na terenie parafii
powinny być organizowane w miejscach oficjalnych,
ogólnodostępnych i do tego przygotowanych.
• Nie
można przebywać z dzieckiem sam na sam w warunkach odizolowanych. Jeżeli dobro
dziecka wymaga indywidualnego spotkania, nie może się ono odbywać w sekrecie
(zalecane powiadomienie rodziców lub przełożonego) i w warunkach odizolowanych. Osoba przeprowadzająca spotkanie powinna zatroszczyć się o transparentność (np. przeszklone
lub uchylone drzwi pomieszczenia, które nie mogą być zamknięte na klucz, obecność
innych osób w bezpośrednim pobliżu,
powiadomienie innych osób o spotkaniu
itp.). Indywidualnych spotkań
z dziećmi nie wolno w nieroztropny sposób mnożyć
ani przedłużać. Spotkania takie nie powinny odbywać się w późnych godzinach
wieczornych czy nocnych.
• Dzieci
nie mogą przebywać w parafialnych pomieszczeniach mieszkalnych bez opieki rodzica
lub opiekuna prawnego. Nie powinny też towarzyszyć duszpasterzom w miejscach
lub w sprawach niezwiązanych ze sprawowaniem posługi lub formacją.
• Dzieci powinny
zawsze pozostawać pod opieką osoby
dorosłej. Podczas pełnienia funkcji wychowawczych opiekunowie
nie mogą pozostawać pod wpływem alkoholu lub substancji psychoaktywnych ani
przyjmować ich w obecności dzieci.
• Dzieci na terenie parafii
nie mogą przebywać
pod wyłączną opieką innego dziecka, chyba że inaczej stanowią
regulaminy religijnych ruchów duszpasterstwa pozaparafialnego, np. Ruchu
Światło-Życie, KSM, w tym wypadku stosuje się standardy opracowane przez te grupy. Osoby te powinny
być odpowiednio uformowane, przygotowane i pełnić posługę
pod okiem dorosłych.
• Jeśli spotkania
formacyjne, np. przygotowanie do bierzmowania, odbywają
się w domach wybranych rodzin, również muszą być przeprowadzane w
grupie, nigdy indywidualnie.
• Niewłaściwe
jest przewożenia dzieci prywatnymi samochodami, zwłaszcza w pojedynkę, bez
wiedzy i wyraźnej zgody rodziców lub opiekunów prawnych.
• Niestosowne
jest skracanie dystansu przez przechodzenie na „ty” osoby dorosłej z dzieckiem.
• W
prywatne życie dziecka wolno ingerować tylko w takim wymiarze, w jakim wymaga
tego konkretny problem.
• W
przypadku konieczności podjęcia rozmów na temat seksualności należy wykazać się delikatnością i roztropnie rozeznać,
czy takiej rozmowy
nie powinien przeprowadzić specjalista.
• W
obecności dzieci nie wolno wypowiadać treści i żartów o podtekście seksualnym.
Zabronione jest prezentowanie dzieciom treści obscenicznych, erotycznych,
pornograficznych lub mających podtekst seksualny, zawierających sceny brutalnej przemocy
bądź nieodpowiednich do wieku i wrażliwości odbiorców w jakikolwiek sposób
i za pomocą jakiegokolwiek urządzenia.
• Niedozwolone jest stosowanie przemocy fizycznej oraz psychicznej, takiej jak: poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie, dokuczanie,
szykanowane, znęcanie się itp., zarówno w bezpośrednich kontaktach, jak i za pośrednictwem mediów społecznościowych.
• Niedopuszczalne
są wszelkiego rodzaju nadużycia duchowe (w obszarze spowiedzi, poradnictwa
itp.).
• Każdy
przypadek przemocy fizycznej, psychicznej (emocjonalnej) czy seksualnej
pomiędzy dziećmi wymaga natychmiastowej reakcji ze strony opiekunów.
• Nie
wolno dotykać dzieci wbrew ich woli ani w sposób nieadekwatny do relacji
duszpasterskich lub wychowawczych.
Zachowania niedozwolone:
•
wszelkie formy okazywania niechcianej czułości;
• dotykanie piersi,
pośladków, genitaliów i ich miejsc,
choćby przez odzież;
• pocałunki;
•
mocne i zamykające uściski,
uniemożliwiające przerwanie kontaktu;
• klepanie
po pośladkach, udach, kolanach, głowie;
•
łaskotanie lub mocowanie się w dużej
bliskości cielesnej;
• masaże;
•
sadzanie na kolanach;
• kładzenie się lub
spanie obok;
•
ocieranie się;
•
seksualizacja i seksizm;
• różne formy poniżania oraz mobbing;
•
używanie wulgaryzmów.
Zachowania właściwe
w naszym kręgu kulturowym:
•
uścisk dłoni lub delikatne
objęcie i chwilowe przytulenie;
• delikatne
poklepanie po ramionach lub plecach jako wyraz akceptacji i wsparcia;
• dotyk ramion,
rąk czy barku jako wyraz
bliskości;
• trzymanie się za ręce w czasie
np. zabawy lub dla uspokojenia wzburzenia emocjonalnego;
•
trzymanie za ręce dzieci w czasie spaceru;
•
siadanie w pobliżu małych dzieci;
•
podnoszenie lub trzymanie na
rękach dzieci do ok. 3. roku życia;
• przytulanie i branie na kolana małych
dzieci za zgodą
ich rodziców i najlepiej w ich
obecności;
• dzieciom
nie wolno robić zdjęć lub filmować bez ich zgody. Nie wolno upubliczniać zdjęć,
filmów z udziałem
dzieci bez pisemnej
zgody ich rodziców
lub opiekunów prawnych,
z wyjątkiem zdjęć dużych grup w miejscach publicznych w związku z informowaniem o wydarzeniach;
• zabrania
się częstowania dzieci tytoniem, alkoholem i innymi substancjami psychoaktywnymi,
posiadania środków niedozwolonych przez prawo. Nie wolno również tolerować ich
posiadania oraz zażywania przez dzieci.
Zasady ochrony
dotyczące wyjazdów
Zachęca się do pełnej
transparentności w organizowaniu spotkań z dziećmi.
Na początku roku formacyjnego
w parafii należy:
• zapoznać
rodziców lub opiekunów prawnych dzieci z harmonogramem spotkań;
• zadbać o wyrażenie przez nich zgody w formie
pisemnej na udział
w spotkaniach;
• ustalić zasady
odbioru dzieci;
• ustalić zasady
komunikacji elektronicznej z dziećmi;
•
wszystkie formy zorganizowanego
czasu, a w sposób szczególny wypoczynku dzieci powinny być realizowane zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa;
• na
wyjazdy grupowe należy uzyskać pisemną zgodę rodziców lub opiekunów prawnych,
po uprzednim zapoznaniu ich z ramowym planem działania i zasadami jego
organizacji (regulaminem). Podczas wyjazdu rodzice lub opiekunowie prawni mają
prawo do kontaktu ze swoim dzieckiem oraz z jego opiekunem;
• podczas wyjazdów
parafialnych opiekunowie nie powinni nocować
w tym samym pomieszczeniu co podopieczni. W sytuacji szczególnej,
wymagającej od opiekuna pozostania w nocy w pomieszczeniu z wychowankiem,
powinien on o tym fakcie zawiadomić inną osobę
dorosłą, kierownika wyjazdu
oraz, jeśli to możliwe, rodzica lub opiekuna prawnego wychowanka.
Jeśli wyjazd przewiduje noclegi zbiorowe, organizator zawiera informację na ten
temat w regulaminie. Szczególnie zadbać należy o ochronę dzieci w toaletach,
łazienkach, przebieralniach czy szatniach.
Zasady ochrony dotyczące kontaktów przez media oraz udostępniania z Internetu
• Jeśli
Parafia zapewnia dzieciom dostęp do Internetu, to powinna wdrożyć środki
bezpieczeństwa uniemożliwiające dostęp do treści stanowiących zagrożenie dla
ich prawidłowego rozwoju. Na urządzeniach umożliwiających dostęp do Internetu
powinno być zainstalowane i aktualizowane oprogramowanie filtrujące treści, zaś
korzystanie z Internetu powinno być monitorowane przez wyznaczoną osobę
przynajmniej w sposób umożliwiający ustalenie, kto, kiedy i z jakich treści
korzystał (np. indywidualne konta dla wszystkich użytkowników). Szczegółowe zasady
korzystania z Internetu powinny być zawarte w stosownym regulaminie.
6.2.
Zasady chroniące dotyczące wszystkich, również dorosłych
• Sakrament pokuty i pojednania, a także spotkania
związane z towarzyszeniem duchowym powinny odbywać się w miejscach do tego wyznaczonych (konfesjonał lub miejsce
osobne, ale widoczne). Jeśli nie można zachować tej zasady (np. w czasie pielgrzymki czy przy spowiedzi osoby chorej czy z niepełnosprawnością), należy zadbać o to,
by spowiednik i penitent byli dostępni (drzwi pomieszczenia nie mogą być
zamknięte na klucz) lub widoczni dla innych osób (np. przeszklenia w drzwiach,
uchylone drzwi do pomieszczenia). Niewłaściwe jest spowiadanie lub tzw. rozmowy
duchowe w mieszkaniach prywatnych.
• Podczas
Mszy świętych połączonych z modlitwą wstawienniczą o uzdrowienie należy zadbać
o to, aby modlitwa taka odbywała się przy głównym
ołtarzu, w miejscach godnych, widocznych,
centralnych, a nie w różnych „zaułkach”, przyciemnionych pomieszczeniach itp.
• Zaleca się, aby odwiedziny chorych (dotyczy księży oraz szafarzy
nadzwyczajnych Komunii św. i wolontariuszy)
odbywały się w obecności osoby
trzeciej (kogoś z rodziny, z sąsiedztwa, osoby
posługującej w parafii).
STANDARD 7
EDUKACJA DZIECI ORAZ OSÓB BEZBRONNYCH W OCHRONIE SWOICH
GRANIC
„Edukacja to szczepionka na przemoc” przekonywał Edward James Olmos.
Zapobieganie sytuacjom sprzyjającym wykorzystaniu odbywa się również
poprzez kształtowanie świadomości dzieci. W parafii istnieje możliwość zadbania
o taką edukację. Szkolenia, np. w konwencji warsztatów, powinny prowadzić osoby
odpowiednio do tego przygotowane. Powinny one obejmować formację dzieci do
reagowania poprzez asertywne zachowanie oraz informowanie odpowiednich osób
dorosłych w sytuacjach, w których są świadkami lub doświadczają od dorosłych albo innych dzieci
jakiejkolwiek krzywdy
(fizycznej, seksualnej, słownej, emocjonalnej itd.), takiej jak np.:
• pozostawianie
dzieci bez opieki;
• okazywanie niechcianej czułości;
• próby nawiązywania kontaktu w miejscach
odosobnionych;
• epatowanie nagością
oraz zapraszanie, zwłaszcza indywidualnie, do miejsc
takich jak np. sauna;
• przekraczanie
granic nienaruszalności cielesnej;
• zbyt intensywne dążenie do osobistego
kontaktu;
• infantylne zachowania opiekunów;
• prowokacja
i wciąganie w sytuacje dwuznaczne;
• prezentowanie nieodpowiednich i wulgarnych treści (zwłaszcza materiałów o charakterze
erotycznym, pornograficznym, obrazujących przemoc lub w inny sposób
przyczyniających się do dyskomfortu);
• nadmierne
obdarowywanie prezentami lub inne formy faworyzowania;
• brak empatii
i wrażliwości na potrzeby dzieci;
• proponowanie,
używanie alkoholu lub środków psychoaktywnych itp. lub bycie pod ich wpływem.
STANDARD 8
SZKOLENIE I STAŁE WSPARCIE DLA OSÓB ZAJMUJĄCYCH SIĘ PROFILAKTYKĄ
Ochrona przed krzywdzeniem wpisana
jest w misję Kościoła katolickiego powierzoną mu przez Pana. Dlatego
każdy – przełożony w Kościele, osoby
uczestniczące w jego misji
przez pracę i zaangażowanie duszpasterskie czy pracę z dziećmi i osobami
bezbronnymi – powinien posiadać potrzebną wiedzę na temat ochrony dzieci i osób
bezbronnych przed przemocą i dzielić się nią z rodzicami i dziećmi.
Zakres szkoleń w temacie ochrony dzieci i osób bezbronnych oraz kto je prowadzi
1.
Wszyscy pracownicy i wolontariusze w parafii otrzymują
potrzebną im wiedzę o
standardach przyjętych i obowiązujących w parafii – kodeksie zachowań, procedurach związanych z interwencją i zgłoszeniem. Szkolenie może prowadzić osoba odpowiedzialna w parafii za
prewencję.
2. Pracownicy i wolontariusze pełniący
funkcje wychowawcze lub formacyjne dodatkowo otrzymują potrzebną wiedzę
dotyczącą:
• rodzajów przemocy
(w tym przemocy rówieśniczej);
• rozpoznawania oznak przemocy (w tym wykorzystania seksualnego);
• strategii działania
sprawców przemocy (w tym przemocy
seksualnej);
• rozmowy z dzieckiem/nastolatkiem/osobą bezbronną na temat krzywdy;
• rozmowy z dorosłymi (gdy ktoś pracuje z grupą dorosłych) dotyczącą przemocy;
• zagrożeń i ochrony przed szkodliwymi treściami w Internecie;
• innych
zaleceń obowiązujących w danej placówce/miejscu duszpasterskim.
3. Każda
osoba pracująca z dziećmi i osobami bezbronnymi powinna otrzymać zaświadczenie
o udziale w szkoleniu lub zostać wpisana na parafialną listę osób przeszkolonych.
4.
Każda osoba pracująca z dziećmi i
osobami bezbronnymi co dwa lata uczestniczy w
jednodniowym szkoleniu z zakresu prewencji. Treść tych szkoleń
przygotowana jest przez osobę odpowiedzialną w diecezji za prewencję.
5. Szkolenia
prowadzą odpowiednio przygotowane oraz kompetentne w dziedzinie ochrony
dzieci i osób bezbronnych osoby, które są delegowane przez diecezję do
pełnienia takich zadań.
6. Osoby
odpowiedzialne za prewencję w parafii poza wiedzą z pkt 1 i 2 powinny mieć
także wiedzę na temat:
•
budowania systemu prewencji
zgodnego z wymogami Kościoła i ustaw państwowych (obecnie tzw. „Ustawa Kamilka”
i Krajowy Plan Przeciwdziałania Przestępstwom
Przeciwko Wolności Seksualnej i Obyczajności na Szkodę Małoletnich na lata 2023-2026 oraz
Wytyczne KEP i dokument prewencji KEP);
•
podstawowych procedur prawnych
(kanonicznych i państwowych przewidzianych przez Kodeks karny);
• czynników
ryzyka i czynników ochronnych;
• funkcjonowania w środowisku lokalnym
placówek pomocowych;
• procedur
ustalonych dla danej parafii.
7.
Za szkolenie tych osób odpowiada
osoba odpowiedzialna za prewencję w danej diecezji. Na szkolenie zaprasza osoby
posiadające kompetencje potwierdzone odpowiednim dokumentem.
8. Osoby odpowiedzialne za prewencję w danej parafii
uczestniczą raz w roku w spotkaniu
odpowiedzialnych za prewencję w danej diecezji.
STANDARD 9
ZAPEWNIENIE JAKOŚCI I CIĄGŁOŚCI DZIAŁAŃ W ZAKRESIE PREWENCJI
[art. 22c. 1. 4) zasady przeglądu i
aktualizacji standardów]
[art. 22c. 1. 6) zasady i sposób
udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim
standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania]
• Rodzice albo
opiekunowie prawni lub faktyczni oraz małoletni mogą w każdym momencie prosić
proboszcza o wgląd do papierowej wersji standardów i zapytać o ich stosowanie. Standardy
udostępnione są także w formie elektronicznej na stronie internetowej Parafii
wraz z danymi kontaktowymi osoby zaufanej.
• Dokument
zawierający standardy ochrony dzieci i osób bezbronnych w parafii aktualizowany
jest co dwa lata.
• Ewaluacja
dokumentu dokonywana jest w danej placówce przez osobę odpowiedzialną za
prewencję we współpracy z proboszczem i osobami wyznaczonymi przez proboszcza, a następnie konsultowana z osobami zaangażowanymi w dusz- pasterstwo
parafialne. Następnie jest zatwierdzana przez osobę odpowiedzialną w diecezji
za prewencję.
-
ZAŁĄCZNIK 1
OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA W CIĄGU OSTATNICH 20 LAT, INNYCH NIŻ RZECZYPOSPOLITA POLSKA
OŚWIADCZENIE
w trybie
art. 21 Ustawy
z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1304 z
późn. zm.)
Ja,
niżej podpisany/a, oświadczam, że:
1. Posiadam obywatelstwo innego państwa niż Rzeczypospolita Polska:
tak/nie*.
2. Jeśli odpowiedz brzmi „tak”, to proszę wpisać
państwo………………………………..
3. W ciągu ostatnich 20 lat zamieszkiwałem/nie zamieszkiwałem w innych państwach*.
4. Proszę
wpisać państwo/państwa:
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
5. Do oświadczenia załączam informację z rejestru karnego
tego/tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej
lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi: tak/nie*.
6. Do
oświadczenia załączam informację z rejestru karnego tego/tych państw, gdyż państwo to nie przewiduje wydawania informacji
do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z
dziećmi: tak/nie*.
7.
Oświadczam, że prawo państwa
nie przewiduje
sporządzenia informacji z rejestru karnego: tak/nie*.
8. Oświadczam,
że w państwie ……………………………. nie prowadzi się rejestru karnego: tak/nie*.
9. Oświadczam, że nie byłem prawomocnie skazany
w państwie………………… za czyny
zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu
karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego
oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii
oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż
dopuściłem się takich czynów zabronionych, oraz nie ma obowiązku wynikającego z
orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu
zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub
określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją,
wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem
duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez dzieci, lub z opieką nad nimi.
10. Oświadczam,
że jestem świadomy, że składając ww. oświadczenia, podlegam odpowiedzialności karnej
w trybie art. 233 Kodeksu
karnego, to jest odpowiedzialności
karnej za złożenie fałszywego oświadczenia**.
…………………………………. ……………………………………………. miejscowość, data imię
i nazwisko (czytelny podpis)
* niepotrzebne
skreślić
** art. 233 k.k. [fałszywe zeznania]
§ 1. Kto, składając
zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę,
podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat
8.
§
1a. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę
z obawy przed odpowiedzialnością karną grożącą jemu samemu lub jego
najbliższym, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
§
2. Warunkiem odpowiedzialności jest, aby przyjmujący zeznanie, działając w
zakresie swoich uprawnień, uprzedził zeznającego o odpowiedzialności karnej za
fałszywe zeznanie lub odebrał od niego przyrzeczenie.
§
3. Nie podlega karze za czyn określony w § 1a, kto składa fałszywe zeznanie,
nie wiedząc o prawie odmowy zeznania lub odpowiedzi na pytania.
§ 4. Kto, jako biegły, rzeczoznawca lub tłumacz, przedstawia fałszywą opinię, ekspertyzę lub tłumaczenie mające służyć za dowód w postępowaniu określonym w § 1, podlega
karze pozbawienia wolności
od roku do lat 10.
§
4a. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 4 działa nieumyślnie, narażając na
istotną szkodę interes publiczny, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
§ 5. Sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet
odstąpić od jej wymierzenia,
jeżeli:
1) fałszywe
zeznanie, opinia, ekspertyza lub tłumaczenie dotyczy okoliczności niemogących
mieć wpływu na rozstrzygnięcie sprawy,
2) sprawca dobrowolnie sprostuje fałszywe zeznanie,
opinię, ekspertyzę lub tłumaczenie, zanim nastą-
pi, chociażby nieprawomocne, rozstrzygnięcie sprawy.
§ 6. Przepisy
§ 1-3 oraz 5 stosuje się odpowiednio do osoby, która składa fałszywe
oświadczenie, jeżeli
przepis ustawy przewiduje
możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej.
ZAŁĄCZNIK 2
OŚWIADCZENIE O ZAPOZNANIU SIĘ Z POLITYKĄ OCHRONY DZIECI I ZOBOWIĄZANIU DO JEJ PRZESTRZEGANIA
OŚWIADCZENIE
w
trybie art. 21 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. 2023 poz. 1304 z późn.
zm.)
Ja,
niżej podpisana/y, oświadczam, że:
Zapoznałam/zapoznałem się z treścią
dokumentu „Standardy ochrony dzieci w Parafii
Rzymskokatolickiej pw. Trójcy Świętej” i zobowiązuję się do ich
przestrzegania.
…………………………… ……………………………………………… miejscowość, data imię
i nazwisko (czytelny podpis)
ZAŁĄCZNIK 3
ZASADY SPORZĄDZANIA NOTATKI DOTYCZĄCEJ ZDARZENIA
•
Zapisz dokładną datę i godzinę, kiedy
incydent został zgłoszony.
• Podaj
imię i nazwisko dziecka, wiek, adres zamieszkania (jeśli dostępny), szkołę oraz
wszelkie inne istotne informacje.
• Opisz
dokładnie to, co zostało zgłoszone, włączając miejsce, czas i wszelkie istotne
szczegóły zdarzenia (możesz zacytować zwroty użyte przez dziecko lub inną osobę
zawiadamiającą).
• Jeśli
istnieją, uwzględnij dane wszelkich świadków incydentu, w tym ich imiona,
nazwiska, adresy i numery telefonów kontaktowych. Mogą to być również osoby,
którym dziecko wcześniej zgłaszało przemoc.
• Opisz
kroki, które podjęto w odpowiedzi na zgłoszenie, w tym komunikację z organami
ścigania, rodzicem/rodzicami/opiekunem/opiekunami, działania w celu zapewnienia
bezpieczeństwa dziecku itp.
• Wymień wszelkie
instytucje lub osoby, z którymi
został nawiązany kontakt w związku z incydentem.
Uwaga
W notatce wpisujemy tylko te
informacje, które znamy ze zgłoszenia. Notatkę sporządzają osoby bezpośrednio
zaangażowane w daną sytuację, najczęściej będzie to osoba zaufana wraz z osobą
odpowiedzialną za interwencję. Pod notatką podpisuje się również proboszcz. Notatką taką posługujemy się w działaniach interwencyjnych (np. przy zgłoszeniu do delegata ds. ochrony dzieci
i młodzieży, do prokuratury itp.).
Notatka lub jej kopia
przechowywana jest w dokumentacji parafialnej.
Jeśli w notatce znajdują się dane
osobowe, proboszcz staje się automatycznie ich administratorem i stosuje się do
przepisów Dekretu KEP lub / i RODO. Osoba sporządzająca notatkę informuje o dobrowolności podania danych osobowych
(imię nazwisko, dane do kontaktu).
NOTATKA SŁUŻBOWA Z PRZYJĘCIA ZGŁOSZENIA PRZEMOCY
Data i czas zgłoszenia |
|
Imię i nazwisko osoby zgłaszającej (nr tel.,
e-mail do kontaktu) |
|
Imię i nazwisko osoby skrzywdzonej
(nr tel., e-mail do kontaktu) |
|
Imię i nazwisko osoby stosującej przemoc (nr tel.,
e-mail do kontaktu) |
|
Forma krzywdzenia, miejsce, okoliczności
towarzyszące |
|
Świadkowie |
|
||
Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe) |
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa (art. 304 k.p.k.) |
Wniosek o wgląd w sytuację dziecka / rodziny |
Inny rodzaj interwencji (jaki?) |
Dane organu/ placówek/ osób/ instytucji, do których zgłoszono interwencję i z
którymi się kontaktowano |
|
|
…………………………………. ………………………………….…………………. miejscowość, data czytelne
podpisy osób uczestniczących
w przyjmowaniu zgłoszenia
ZAŁĄCZNIK 4
OŚWIADCZENIE O ZACHOWANIU POUFNOŚCI INFORMACJI
POWZIĘTYCH W PROCESIE POSTĘPOWANIA W SPRAWIE KRZYWDZENIA DZIECKA ORAZ PRZETWARZANYCH
DANYCH OSOBOWYCH
OŚWIADCZENIE
Niniejszym oświadczam, że znana jest mi treść przepisu
art. 241 § 1 – § 3 k.k.*
i wynikające z niego zakazy:
1.
rozpowszechnia publicznie wiadomości z postępowania przygotowawczego, zanim zostały ujawnione w postępowaniu
sądowym;
2. rozpowszechnia publicznie wiadomości z rozprawy
sądowej prowadzonej z wyłączeniem
jawności;
3.
rozpowszechnia publicznie
wiadomości z postępowania prowadzonego na pod- stawie przepisów o postępowaniu
w sprawach nieletnich.
Oświadczam, że znane są mi zasady
bezpiecznego przetwarzania danych
osobowych w ramach polityki Dekretu KEP lub / i RODO.
Zobowiązuję się do
zachowania w tajemnicy wszelkich informacji, które zostały mi ujawnione w procedurze
interwencyjnej w związku ze zgłoszeniem przemocy wobec dziecka, zawiadomieniem
o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka lub podjęciem innych
działań w celu ochrony dziecka.
…………………………………. ………………………………………………. miejscowość, data imię
i nazwisko (czytelny podpis)
* art. 241 [rozpowszechnianie wiadomości]
§ 1. Kto bez zezwolenia
rozpowszechnia publicznie wiadomości z postępowania przygotowawczego, zanim zostały
ujawnione w postępowaniu sądowym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności
albo pozbawienia wolności do lat 2.
§ 2. Tej samej karze podlega,
kto rozpowszechnia publicznie wiadomości z rozprawy
sądowej prowadzonej z
wyłączeniem jawności.
§ 3. Karze określonej w § 1 podlega, kto bez zezwolenia rozpowszechnia publicznie wiadomości z postępowania prowadzonego na podstawie
przepisów o postępowaniu w sprawach nieletnich.
ZAŁĄCZNIK 5
ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI POMIĘDZY DZIEĆMI I MŁODZIEŻĄ
Parafia jest miejscem zapewniającym bezpieczeństwo dzieciom także w grupie rówieśniczej. Kierując
się wartościami wypływającymi z Ewangelii, staramy
się wpoić naszym parafianom postawę szacunku wobec każdego człowieka – dzieci i
dorosłych. Pragniemy, by w relacjach międzyludzkich bliska była im ewangeliczna zasada:
„Wszystko więc, co chcielibyście, żeby wam ludzie
czynili, i wy im czyńcie” (Mt 7,12a).
Zasady bezpiecznych
relacji między dziećmi poznali wszyscy pracownicy i współpracownicy parafii,
dzięki czemu mogą oni umiejętnie i adekwatnie do zaistniałej sytuacji reagować
na każde niewłaściwe zachowanie czy przemoc.
Również dzieci powinny przestrzegać poniższego kodeksu podczas spotkań
w parafii i poza nią, w kontakcie bezpośrednim i wirtualnym.
Kodeks zachowań
został opracowany z udziałem dzieci. Ewaluacja i weryfikacja zasad bezpiecznych
relacji pomiędzy dziećmi odbywać się będzie co dwa lata, a także po każdej
sytuacji kryzysowej, jeśli w parafii podjęta zostanie interwencja z powodu
krzywdzenia rówieśniczego. Zmiana treści zasad bezpiecznych relacji między
dziećmi jest możliwa w każdym momencie na ich wniosek i z ich udziałem.
1.
Równe traktowanie i szacunek dla każdej osoby
•
Traktuj innych tak, jak chcesz, aby inni traktowali Ciebie.
• Pamiętaj, że każda osoba
jest kimś wyjątkowym i szczególnie obdarowanym przez Boga. Należą się jej szacunek i troska o jej dobro.
• Bądź
tolerancyjny – szanuj odmienny wygląd, przekonania, poglądy i cechy koleżanek/kolegów.
• Pamiętaj, że przez różnorodność wzajemnie się ubogacamy.
• Masz
prawo do zabawy i relacji z każdym dzieckiem, ale pamiętaj, że nie zawsze inne
dziecko ma chęć do kontaktu z Tobą w danym momencie. Uszanuj to.
• Zachowaj
otwartość i bądź wrażliwy na wszystkie osoby, nawet jeśli nie należą do grona Twoich
najbliższych przyjaciół. Nie wykluczaj ich ze wspólnych działań, rozmów i szkolnych aktywności.
2.
Zasady komunikacji między dziećmi
•
Zachowuj życzliwość i szacunek
wobec koleżanek/kolegów.
• Pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego
zdania, myśli i przekonań,
o ile nie naruszają one dobra innych osób.
•
Słuchaj innych, gdy mówią.
Nie przerywaj innym,
gdy się wypowiadają.
• Zachowuj kulturę
słowa w każdej sytuacji.
•
Stosuj formy grzecznościowe.
• Pytaj o zgodę na kontakt fizyczny
(przytulenie, pogłaskanie).
3.
Szacunek dla cudzej własności, prywatności i przestrzeni
•
Szanuj rzeczy osobiste i mienie innych osób.
• Zapytaj,
jeśli chcesz pożyczyć od kogoś jakąś rzecz.
• Nie przeglądaj prywatnych rzeczy innych osób bez ich zgody. Każdy ma prawo do prywatności.
• Nie
rób zdjęć, nie nagrywaj ani nie rozpowszechniaj wizerunku kolegów/koleżanek i
innych osób bez ich wyraźnej zgody.
• Pamiętaj,
że każdy ma prawo do przestrzeni osobistej. Jeśli inna osoba potrzebuje chwili
samotności, uszanuj to. Naruszanie tej przestrzeni może rodzić konflikty.
4.
Zakaz stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie
•
Nie stwarzaj sytuacji, w których ktoś czułby się celowo pomijany, izolowany.
• Nie
stosuj przemocy fizycznej. Szturchanie, popychanie, kopanie czy siłowe przytrzymywanie
kolegi/koleżanki naruszają jego/jej integralność fizyczną.
• Szanuj
przestrzeń intymną kolegów/koleżanek. Nigdy nie dotykaj ich w sposób, który
może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
• Nie wyśmiewaj, nie obgaduj, nie ośmieszaj, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ
i nie obrażaj kolegów/koleżanek.
• Nie wypowiadaj się w sposób
obraźliwy o rodzicach
kolegów/koleżanek.
•
Nie zwracaj się w sposób wulgarny
do innych.
• Pamiętaj,
że żarty są wtedy żartami, kiedy nikt z ich powodu nie cierpi. Jeśli tak jest, natychmiast zakończ taką zabawę
słowną.
• Nie narażaj
siebie i innych uczniów na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu
fizycznemu czy psychicznemu.
• Nie wyrażaj
negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat zachowania, pracy, wyglądu
kolegów/koleżanek.
• Nie zabieraj
rzeczy należących do innych
bez ich zgody.
5.
Szacunek w kontaktach internetowych i zakaz cyberprzemocy
• Szanuj innych
i traktuj ich tak, jak chcesz, by traktowali Ciebie
– dotyczy to wszystkich typów Twojej aktywności
w sieci. Po drugiej stronie ekranu jest drugi człowiek.
• Pamiętaj,
że cyberprzemoc często zaczyna się od tzw. „niewinnych żartów”. Nie każdy ma
takie samo poczucie humoru. Uważaj na to, co piszesz i co publikujesz, w
Internecie nic nie ginie. W świecie wirtualnym łatwo poruszyć lawinę wzajemnych
niechęci, co może doprowadzić do konkretnej formy przemocy.
• Nie
udostępniaj kontaktów do innych osób (telefonicznych, mailowych) bez ich zgody.
• Dbaj
o swój oraz innych wizerunek w sieci – nie publikuj wrażliwych danych, powierzonych
ci informacji oraz zdjęć i filmów ośmieszających innych. Szanuj ich prywatność.
• Chroń
intymność swoją i innych. Nie wysyłaj i nie udostępniaj zdjęć lub filmów, które
by ją naruszały.
• Sprzeciwiaj się hejtowi, sam nie publikuj
obrażających i agresywnych komentarzy oraz reaguj, gdy zauważysz, że ktoś jest poniżany w Internecie. Nie przesyłaj dalej ośmieszających wiadomości. Zgłoś
takie działania odpowiednim osobom.
• Nie prowokuj
innych do niepotrzebnych, nieuzasadnionych kłótni. Trolling, świadome poniżanie, nękanie i zaczepki są zachowaniami
niedopuszczalnymi.
• Nie wykluczaj
swoich rówieśników z grup w mediach społecznościowych z powodu swoich prywatnych niechęci.
• Nie
podszywaj się w Internecie pod inne osoby. Takie zachowanie w cyberprzestrzeni
jest kradzieżą tożsamości. To jest przestępstwo.
• Jeżeli
zauważysz, że ktoś nie wylogował się ze swojego konta, nie wykorzystuj tej
sytuacji do działań, które przyniosłyby mu szkodę, ale życzliwie poinformuj go o jego nieuwadze.
• Pamiętaj,
że groźby, pomówienia, nawoływanie do nienawiści, prześladowanie, ośmieszanie w
cyberprzestrzeni także są karalne. Twoje działania w sieci nie są anonimowe.
6.
Sposoby pokojowego rozwiązywania konfliktów
• Wycisz się, uspokój, zatrzymaj niepotrzebną kłótnię, zanim
stracisz nad sobą kontrolę. Zastanów
się, co chcesz
osiągnąć. Jeśli to możliwe, podejmij
spokojną rozmowę z drugą
stroną.
• Umów
się na rozmowę w bardziej stosownych warunkach, w ten sposób zyskasz czas na
konstruktywny dialog.
• Powiedz, co według Ciebie
jest problemem, co przyczyną nieporozumienia, czego oczekujesz.
• Słuchaj
drugiej osoby. Dopytaj o jej odczucia i oczekiwania. Podsumuj to, co usłyszałaś/usłyszałeś
dla upewnienia się, czy dobrze zrozumiałeś/zrozumiałaś jej komunikat.
•
Upewnij się, że Twój rozmówca powiedział wszystko odnośnie do swoich odczuć.
•
Wspólnie wymyślcie rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony.
• Jeśli
nie uda się Wam dojść do porozumienia, poproś o pomoc osobę dorosłą, aktualnego opiekuna
grupy. Porozmawiaj o tym z Twoimi rodzicami. Nie rozwiązuj
konfliktu samodzielnie.
• Nie bądź obojętny, gdy komuś dzieje się krzywda.
Zawsze poinformuj o tym osobę dorosłą.
Gdzie
i kiedy szukać pomocy?
W sytuacji gdy:
• doświadczasz
przemocy ze strony osoby dorosłej lub rówieśnika;
• gdy
czujesz, że ktoś przekracza granice Twoje intymności lub coś na Tobie wymusza,
choć Ty tego nie chcesz;
• jesteś
świadkiem, że ktoś inny jest krzywdzony;
• widzisz
lub odczuwasz, że dzieje się coś niepokojącego i zagrażającego;
• przeżywasz
trudne chwile;
Nie
zostawaj z tym sam/a. Możesz znaleźć wsparcie. Blisko Ciebie są osoby, które
będą umiały Ci pomóc.
Osoby,
do których zawsze możesz się zwrócić o pomoc:
• w
naszej parafii jest wyznaczona zaufana osoba, do której zawsze można się
zgłosić, gdy Tobie lub komuś innemu dzieje się jakaś krzywda lub czujesz się
zagrożony – zadzwoń: Jerzy Cyran, tel. 693 782755;
• pamiętaj,
że Twój duszpasterz lub opiekun grupy jest do Twojej dyspozycji;
• każdy
pracownik naszej parafii wie, jak zareagować, by Ci pomóc.
Możesz
też szukać wsparcia poza naszą parafią.
Jeśli
potrzebujesz pomocy lub rozmowy, chcesz chronić siebie, dziecko lub rodzinę.
• 800-12-12-12
– całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka;
• 116-111
– całodobowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację
Dajemy Dzieciom Siłę;
• 112
– numer alarmowy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia;
Osoba/instytucja |
telefon |
e-mail |
|
Centrum
Ochrony Dziecka |
+48
785 032 106 |
pomoccod@ignatianum.edu.pl |
|
Fundacja
Dajemy Dzieciom Siłę |
800
100 100
|
telefon
dla dorosłych zaniepokojonych sytuacją dziecka poniedziałek-piątek
12.00 – 15.00
|
|
|
|
||
Wydział
Rodzinny i Nieletnich – Sąd
Rejonowy w Wąbrzeźnie. |
tel. 56 689 06 16 email: rodzinny@wabrzezno.sr.gov.pl |
||
Zespół
Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie |
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej ul . Bankowa 4, 87-222 Książki tel. 56 688 81 10; e-mail:
gops@gminaksiazki.pl |
||
Prokuratura
Rejonowa w Wąbrzeźnie. |
ul.
Wolności 21; 87-200 Wąbrzeźno tel.
56 688 23 57; e-mail wabrzezno@torun.po.gov.pl |
||
Lokalna i ogólnopolska
·
„Niebieska
Linia” Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie 800 12 00 02;
·
poradnia mailowa:
niebieskalinia@niebieskalinia.info
·
Ogólnokrajowa
Linia Pomocy Pokrzywdzonym + 48 222 309
900
·
Policyjny
telefon zaufania dla osób doznających przemocy domowej nr 800 120 226
·
Kryzysowy
telefon zaufania dla dorosłych 116 123
·
Centrum
Wsparcia dla Osób Dorosłych w Kryzysie Psychicznym
800 702 222
Lokalne
placówki pomocowe
·
Ośrodek
Pomocy Społecznej
·
Powiatowe
Centra Pomocy Rodzinie
·
Policja,
Wydział Prewencji
·
Placówki
ochrony zdrowia
·
Komisje
rozwiązywania problemów alkoholowych
·
Caritas
ZAŁĄCZNIK 6
OŚWIADCZENIE DOTYCZĄCE NIEKARALNOŚCI ZA PRZESTĘPSTWA
NA SZKODĘ DZIECI
OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI
Ja,...........................................................................................................................................
(imię i nazwisko)
legitymujący(-a) się
dowodem osobistym/paszportem o nr
................................................ oświadczam, że nie byłem(-am)
skazany(-a) za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz
przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę dziecka i nie toczy się przeciwko
mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie. Oświadczam, że
jestem świadomy(-a) konsekwencji złożenia nieprawdziwego oświadczenia.
…………………………………. ……………………………………………. miejscowość, data imię
i nazwisko (czytelny podpis)